خواص چای را بهتر بشناسید
خواص چای را بهتر بشناسید!

چای بعد از آب مهم ترین نوشیدنی دنیا محسوب می شود؛ تاریخچه پیدایش چای تقریبا به 5000 سال پیش در کشور چین بر می گردد. این نوشیدنی در ابتدا به دلیل خواص درمانی آن در طب مورد استفاه قرار می گرفت. از مهم ترین ترکیبات موجود در چای می توان به کافئین اشاره کرد که موجب آرامش اعصاب، رفع خستگی و خواب آلودگی می شود. کاتچین ماده دیگری است که ضد سرطان، کاهنده چربی خون و ضد ویروس است. ماده دیگر تانن ها هستند که نوعی ترکیب شیمیایی متعلق به گروهی بزرگ تر از ترکیبات به نام پلی فنل ها و آنتی اکسیدان می باشند که همانند یک سیستم دفاعی در مقابل آفت ها عمل می کنند. همچنین، تانن ها از عوامل موثر در ایجاد رنگ، طعم و عطر چای می باشند. از خواص پلی فنول ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد.
1-کاهش دهنده التهاب
2- کاهش دهنده کلسترول
3- کاهش دهنده فشار خون
4-جلوگیری کننده از لخته شدن خون
همچنین چای حاوی فلوراید می باشد که در مقاومت دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی آنها نقش موثری دارد.

چای و فرهنگ

چای با فرهنگ ملت ها گره خورده است. در بعضی از کشورها چای به یک فرهنگ خاص تبدیل شده و نوشیدن آن دارای آداب خاصی است؛ از آن جمله میتوان به مراسم چای در چین که با آداب خاصی جهت پرورش و آرامش روح و پاکسازی ذهن برگزار می شود اشاره کرد. در ژاپن برگزاری مراسم چای نشانگر اوج احترام به مهمان است و در اتاق مخصوص انجام می شود. در انگلیس در خانواده های سلطنتی مراسم چای عصرانه  با آداب خاصی برگزار می شود. در ایران نیز چای در مراسم مختلف استفاده می شود که از جمله آن می توان به چای دو رنگ در مراسم خواستگاری اشاره کرد.

پیشینه چای در ایران

در ایران نیز همانند دیگر ممالک اسلامی و اروپایی مصرف چای قدمتی دیرینه دارد. چای در ایران از اواخر دوره قاجار به یک نوشیدنی فراگیر تبدیل و جایگزین قهوه شد. کشت چای در ایران در سال 1314 هجری شمسی توسط محمد میرزا کاشف السلطنه در لاهیجان آغاز شد.

مناطق کشت چای در دنیا

از کشورهای بزرگ تولید کننده چای در دنیا می توان به چین، هند،کنیا و سریلانکا اشاره کرد که از این میان چای به عمل آمده در منطقه آسام هندوستان و سریلانکا که با نام های چای کلکته و سیلان در بازار ایران شناخته می شوند بسیار محبوب می باشند.

نظرات: